Wat betekent

Rijangst voor mij?

Wat is rijangst?

 

Officieel is rijangst een onderdeel van wat we in de praktijk Verkeersangst noemen. Verkeersangst bestaat uit 3 onderdelen die tot uiting komen in het verkeer:

A. Rijangst

ontstaat mogelijk door een gebrek aan basis rijvaardigheid, weinig ervaring in de praktijk maar bijvoorbeeld ook door een verslechterde psychische conditie of  (voorafgaand aan)een burn-out. Het ontstaan van rijangst tijdens of na de zwangerschap is ook mogelijke.

B. Verkeersfobie

is een angst die iemand heeft voor een situatie of een object en deze daardoor probeert te vermijden. In het verkeer ziet dit er vaak uit als een snelweg, rijden door tunnels of vrachtwagens en het inhalen van groot verkeer. Rijden langs water, over bruggen en viaducten. Een naar gevoel bij parkeergarages of het parkeren in drukke steden.

C. Verkeerstrauma

betreft een trauma dat ontstaan is door onvoltooid verwerkingsproces tijdens een verkeersongeval. Als gevolg daarvan zijn er na enkele maanden nog steeds belevingen aan hetzelfde moment. (van nachtmerries tot simpele concentratieproblemen) Vaak begint hier het vermijden van gevoelens en/of de angst voor het opnieuw plaatsvinden van hetzelfde trauma.

Heb ik Rijangst?

 

U heeft zelf waarschijnlijk al een vermoeden over of u angst heeft in het verkeer en waar u zich in herkent als u de symptomen ervan leest. Mocht u er dusdanig last van hebben dan is zinvol contact op te nemen.

 

Psychologische verschijnselen

Bewust of onbewust vermijd u afspraken of uitjes omdat u moeite heeft met het gevoel dat u krijgt bij het idee dat u gaat autorijden.

Hoogstwaarschijnlijk heeft dat te maken met 1 van de vormen van rijangst.

Fysieke verschijnselen

Misschien heeft u tijdens het rijden wel eens last gehad van hartkloppingen, duizeligheid, slecht zicht, droge mond/keel, flauw gevoeld of gevoel van lichtheid in het hoofd. Dit zijn mogelijke indicaties van rijangst die uit kan lopen in intense angst of paniek(aanvallen).

 

Meest voorkomende kenmerken van rijangst:

Parkeren

U vermijdt parkeren (in drukke gebieden).
r

Stress & Paniek

Last van gedrongen en opgejaagd gevoel.
.

Groot Verkeer

Het inhalen van een vrachtwagen of een wagen met aanhanger.

*

Tegenliggers

U wijkt regelmatig uit voor het tegenliggend verkeer
+

Invoegen / Uitvoegen

U probeert zo min mogelijk in- en uit te voegen.

6

Hard(er) Rijden

De snelheden van 100 t/m 130 zijn voor jou niet prettig.

Slecht weer

Wanneer het slecht weer is durft u niet te rijden.
\

Bruggen en/of Tunnels

Geen goed gevoel bij het rijden door tunnels of over bruggen.

M

Niet willen rijden

U vermijdt het autorijden zoveel mogelijk.

Gevolgen

 

Leven met rijangst kan zeer nadelige gevolgen hebben voor u of uw omgeving. Er is vaak een gevoel van schaamte en dat zorgt ervoor dat er vaak om het probleem heen gewerkt wordt.

 

Dit gaat van kleine omwegen nemen tot het helemaal niet rijden. Dit gaat dan weer ten koste van afspraken, vrije tijd en soms zelf een carrière. Bent u niet meer in staat iemand op te halen terwijl u een auto voor de deur heeft? Hoe legt u dat uit aan diegene? Of wordt er raar gekeken als u vraagt of iemand u op kan halen terwijl u zelf vervoer heeft of dat u het openbaar vervoer neemt en dan een smoesje moet verzinnen omdat u kampt met deze rijangst.

Erkend rijangstspecialist

 

Mijn naam is hans Veltman, ik ben sinds 2005 rij-instructeur en NLP* practitioner. Ik gebruik mijn kennis en levenswijze om mensen met angst, in het verkeer, te helpen. Door middel van NLP technieken en door het verhogen van jouw kennis en kunde help ik jou om jouw obstakels te overwinnen. Soms zijn deze belemmeringen dieper geworteld en is onzekerheid of angst ook in andere delen van je leven terug te vinden. Ik werk daarom samen met coaches die jou hierin kunnen begeleiden.

*NLP staat voor Neuro Linguistic Programming.

Hans Veltman

Hans Veltman

Rijangst Specialist

NLP Practitioner

De Oplossing

 

De oplossing bent u, bewust of onbewust, al mee bezig. U heeft zich al erkend in dit type situaties of heeft de gevolgen van uw rijangst al eens ondervonden. Het allerbelangrijkste is dat het niet erg is om te erkennen dat u rijangst heeft. De volgende stap is hulp zoeken in het overwinnen van deze angst zodat u gerust en zelfverzekerd in uw auto kunt rijden.